Bellen met de brandweer (112)

Is er bijvoorbeeld brand uitgebroken, ziet u een auto te water raken of is er een ongeluk gebeurd met gevaarlijke stoffen? Belt u dan direct het alarmnummer 112.

Aan de 112 centralist vraagt u om de brandweer op de plaats van het noodgeval, bijvoorbeeld: “Brandweer in de plaats Buren” of “Brandweer in Nijmegen”. U wordt doorverbonden met de meldkamer brandweer.

Hoe gaat het 112 gesprek met de brandweer?
Speciaal opgeleide brandweercentralisten zijn 24 uur per dag, 365 dagen per jaar op de meldkamer om u direct te helpen en de juiste hulp te alarmeren. Het is belangrijk dat u alle vragen van de brandweercentralist duidelijk beantwoordt.

De brandweercentralist vraagt u als eerste naar de plaats van het noodgeval. Geef de plaats van noodgeval zo precies mogelijk aan, bijvoorbeeld: “Laan van Westroijen kruispunt Predikbroederweg in Tiel.” De brandweercentralist weet anders niet waar de hulp naartoe gestuurd moet worden.

Geef altijd antwoord, ook wanneer de vraag volgens u niet belangrijk is
De brandweercentralist stelt alle vragen om snel de juiste hulp te sturen. Niet altijd zal het voor u duidelijk zijn waarom elke vraag van belang is. Geef altijd duidelijk antwoord. De brandweercentralist heeft een uitgebreid computersysteem tot zijn beschikking dat informatie bevat over alle mogelijke branden en ongevallen. De brandweercentralist stelt met de hulp van dat systeem altijd de juiste vragen.

Blijf altijd aan de lijn
Wanneer de brandweercentralist tijdens het 112 gesprek voldoende informatie heeft gekregen, stuurt hij of zij hulp uw kant op. Ook daarna stelt de brandweercentralist vaak nog vragen aan u. Verbreek de verbinding pas wanneer de brandweercentralist zegt dat u dat mag doen. Aan het einde van het gesprek krijgt u instructies van de centralist. Hij of zij vertelt u wat u moet doen of juist moet laten tot de hulp er is.

Deel deze informatie via: