Uitval stroom

Water uit de kraan, verwarming, licht, internet; we vinden het de gewoonste zaak van de wereld. De kleinste storing ervaren we al als vervelend. Laat staan als er één of meer voorzieningen langer uitvallen. Dat kan voor flinke overlast en problemen zorgen. Thuis, in ziekenhuizen of zorginstellingen, bij bedrijven en in het verkeer. Weet daarom hoe u zich hierop voorbereidt.

Stroom
Stroomuitval leidt tot ongemakken die groter worden naarmate de storing langer duurt. Bij een grote stroomstoring zitten duizenden huishoudens tegelijk zonder elektriciteit. Ook de verwarming kan uitvallen. Daarnaast leidt stroomuitval vaak tot computerstoringen. De gevolgen zijn ingrijpend, omdat veel sectoren afhankelijk zijn van ICT. Communicatieverbindingen vallen weg, betalingsverkeer is onmogelijk en bedrijven en dienstverleners zijn onthand. Een plaatselijke storing veroorzaakt al snel een kettingreactie.

Telefoonverkeer
Ook het telefoonverkeer raakt ontregeld door stroomuitval. Zendmasten kunnen uitvallen en mobiel bellen is vaak onmogelijk. Alarmnummer 112 blijft altijd bereikbaar, dankzij een noodnet.

Informatie
De overheid wil u snel en goed informeren. Dat gebeurt onder andere via NL-Alert, Twitter, deze website en calamiteitenzender Omroep Gelderland. Raadpleeg bij een kortstondig storing de website van uw nutsbedrijf.

1. Wat kan ik doen om voorbereid te zijn?
Zorg dat u een noodpakket in huis heeft, inclusief radio op batterijen, zaklamp, kaarsen, lucifers, warmhouddekens, lucifers en houdbaar voedsel.

Als u echt afhankelijk bent van stroom, kunt u een noodaggregaat aanschaffen.
Noteer belangrijke telefoonnummers: het Nationaal Storingsnummer 0800-9009 (gratis) en het storingsnummer van uw stroomleverancier.

2. Wat doen overheid en nutsbedrijf bij een grote storing?
Veiligheidsregio Gelderland-Zuid, de gemeenten en nutsbedrijven werken intensief samen om in het geval van een storing voortvarend te kunnen optreden. De plannen zijn er op gericht om de gevolgen van een langdurige uitval zoveel mogelijk te beperken. Zo wordt bepaald welke organisaties en instellingen voorrang hebben op noodstroom, wanneer de stroom voor langere tijd zou uitvallen. Denk bijvoorbeeld aan ziekenhuizen en zorginstellingen. Bij extreme situaties kan het ook zijn dat er opvanglocaties worden geregeld.

Wanneer een storing groter is of langer duurt, komen ook de hulpdiensten in actie. Maar ook zij kunnen getroffen worden door de storing, doordat bijvoorbeeld telefoon- en andere verbindingen uitvallen. Hun eerste zorg is dan om zo goed mogelijk bereikbaar te blijven en de belangrijkste spoedeisende hulp aan burgers te bieden.

3. Wat kunt u doen tijdens een stroomstoring?
Meld de storing bij het gratis Nationaal Storingsnummer 0800-9009. Bel niet naar 112.
Stem bij een langdurige storing af op calamiteitenzender Omroep Gelderland ((radiofrequentie 89.1 Mhz of 99.6 Mhz). Denk hierbij ook aan een transistorradio op batterijen of uw autoradio. Laat uw koelkast en vriezer zo lang mogelijk dicht en haal stekkers van apparaten uit het stopcontact.

Houd bij kou de warmte zoveel mogelijk binnen. Gebruik alleen de kleinste ruimte.
Kijk of er mensen in je omgeving zijn die hulp nodig hebben