Risicoprofielen

De brandweer wil zich ontwikkelen tot een risicogestuurde organisatie met een focus op het voorkomen van brand en een slimmere organisatie van de incidentbestrijding.  Dit ‘slimmer organiseren’ gaat de brandweer doen met maatwerk, waarbij de brandweerzorg wordt afgestemd op de lokale en regionale risico’s. In 2014 werden deze risico’s in beeld gebracht met het opstellen van een brandrisicoprofiel en een hulpverleningsrisicoprofiel. Op 19 november 2014 stelde het algemeen bestuur de beide risicoprofielen vast. Deze bestuurlijke vaststelling vormde een belangrijke mijlpaal, want met dit besluit kan het doorontwikkelingstraject in 2015 verdere stappen zetten, zoals het opstellen van het dekkingsplan en de uitwerking van uitruk op maat. Maar ook op het gebied van risicobeheersing bieden de risicoprofielen veel inzicht. Zo kan hiermee worden bepaald welke gebouwcategorieën en doelgroepen extra aandacht nodig hebben, bijvoorbeeld in de vorm van voorlichtingsactiviteiten (Brandveilig Leven).