Inrichting organisatie

In 2014 werd ook koers gezet naar een nieuwe organisatie-inrichting die past bij de uitdagingen waarvoor de brandweer staat. In vele overleggen met onder meer clustercommandanten, teamleiders, groepschefs, medewerkers, medezeggenschap en bestuur lag dit onderwerp op tafel. In 2014 werd geschiedenis geschreven, want er kwam een concept-grofstructuur tot stand waarin de indeling in geografische eenheden (clusters) werd losgelaten en de keuze viel op een thematische organisatie-inrichting.

Meer als eenheid
In het concept-organisatiemodel vormen de 36 brandweerposten het hart van de brandweerorganisatie. Hierdoor blijven de vrijwilligers sterk verbonden en betrokken bij de lokale gemeenschap. Naast de posten worden teams ingericht die gaan werken aan de hand van centrale thema’s, zoals vakbekwaamheid (opleiden en oefenen), materieel en brandveilig leven. In dit model wordt meer als eenheid gewerkt aan het collectieve belang om te zorgen voor een goede brandweerzorg in Gelderland-Zuid. In december 2014 zetten clustercommandanten, afdelingshoofden en teamleiders de puntjes op de ‘i’ van de concept-grofstructuur. Vervolgens kan het nieuwe organisatiemodel in 2015 formeel aan het bestuur en de medezeggenschap worden voorgelegd en kan verdere uitwerking plaatsvinden.