Wat te doen bij uitval gas, water of elektriciteit?

Kleine of kortdurende uitvallen van gas, water of elektriciteit worden door nutsbedrijven relatief makkelijk opgelost. Denk aan Liander voor gas en elektriciteit en Vitens voor (drink)water. Beide nutsbedrijven beschikken over noodplannen voor het geval zich een storing voordoet. Op die manier kunnen zij de problemen zo snel mogelijk oplossen. 

De hulpdiensten komen in beeld bij een grootschalige of langdurige uitval van één of meerdere nutsvoorzieningen. Samen met gemeenten en de genoemde nutsbedrijven bereiden we ons voor op dit risico. Uitgangspunt daarbij is dat we tijdens een mogelijke uitval de gevolgen voor inwoners zoveel mogelijk proberen te beperken.

Wat als de vitale voorzieningen langer uitvallen?
In het geval van langdurige stroomuitval bepalen de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid, de getroffen gemeente(n) en het nutsbedrijf samen welke organisaties en instellingen voorrang hebben op noodstroom. Denk bijvoorbeeld aan ziekenhuizen en zorginstellingen. Ook bij langdurige uitval van drinkwater worden noodvoorzieningen getroffen. Zo kunnen in gemeenten tijdelijke distributiepunten voor drinkwater worden opgezet.

Informatie
De overheid wil je tijdens een crisis snel en zo goed mogelijk informeren. Dat gebeurt onder andere via X, Facebook of NL-Alert. Raadpleeg bij kortstondige storingen de website van jouw nutsbedrijf. Daarnaast kunt u zich ook voorbereiden. Download deze handige meterkastkaart (pdf) met daarop belangrijke telefoonnummers, instructies over wat u zelf kunt doen tijdens een storing en een overzicht van kanalen waar uw informatie kunt vinden tijdens een storing. Ook vindt u hierop de 'ingrediënten' van een noodpakket. Print de meterkastkaart uit en hang deze op in uw meterkast. Zo heeft u de belangrijkste informatie en instructies altijd bij de hand.

Nieuws