Hoe werkt… de meldkamer?

Meldkamers staan 24/7 paraat om mensen in nood terzijde te staan en de hulpverlening te ondersteunen bij incidenten, calamiteiten en rampen. De centralist van de meldkamer neemt de 112-noodoproep aan zorgt dat de hulpdiensten zo snel mogelijk naar de plek van het incident gaan en over de juiste informatie beschikken.

Elke hulpdienst, dus de brandweer, politie en ambulance, heeft eigen centralisten in dienst. Zij zijn opgeleid om de hulpverlening binnen hun eigen discipline vanuit de meldkamer te coördineren. Bij grotere incidenten wordt de onderlinge samenwerking tussen de hulpdiensten op de meldkamer aangestuurd door de Calamiteitencoördinator (CaCo). Centralisten en CaCo werken in wisselende diensten om 24/7 bereikbaar te zijn voor noodoproepen en ondersteuning van de hulpverlening op straat.

De centralisten en de CaCo worden in hun werk geholpen door de regionale beheerteams en het Meldkamer Diensten Centrum (MDC), die samen zorgen voor de continuïteit en kwaliteit van de operationele informatiesystemen op de meldkamers. Zij draaien piketdiensten om er voor te zorgen, dat problemen ook ’s nachts worden opgelost.

Meldkamer Oost-Nederland

De Meldkamer Oost-Nederland (MK ON) is één van de tien meldkamers van het landelijke netwerk van meldkamers in ons land. In deze meldkamer werken de hulpdiensten van de ambulancezorg, politie, brandweer en de LMS samen om mensen in nood zo snel mogelijk te assisteren. Dit doen zij nu nog vanuit de huidige meldkamers in Oost-Nederland. Dat zijn: MON (Apeldoorn), MAN (Arnhem) en MK Twente (Hengelo). Naar verwachting gaan deze meldkamers in het vierde kwartaal van 2022 samen in één nieuwe meldkamer. Zij gaan dan ‘samenwonen’ én samenwerken in een splinternieuw meldkamergebouw aan de Europaweg in Apeldoorn.

Indrukwekkende verhalen

Elke keer als je 112 belt, krijg je een centralist aan de lijn. Je ziet ze niet, maar hoort ze wel. En ze spelen een cruciale rol bij ieder incident. Centralisten weten wat ze doen en weten wat er van hen wordt verlangd. Ook als de druk toeneemt en er snel gehandeld moet worden. Plannen, standaarden en een goed informatiesysteem op de meldkamer helpen de brandweercollega’s in het veld. Dat is de leidraad in het werk van de kwartiermaker voor de meldkamers. Wil je zien wat vakmanschap voor een brandweercentralist betekent? Kijk dan deze indrukwekkende waargebeurde verhalen.

Hoe kan ik alarmnummer 112 bereiken als ik doof of slechthorend ben?
Ben je doof of slechthorend? Dan kun je met de Tolkcontact-app op je smartphone, tablet of computer een noodoproep doen bij alarmnummer 112. Hiermee kun je direct communiceren via tekst, zonder tussenkomst van een tolk. Om gebruik te kunnen maken van de alarmlijn hoef je geen aparte aanvraag te doen. De mogelijkheid om direct 112 te bellen is ingebouwd in de Tolkcontact-app.

Het gebruik van de Tolkcontact-app
In de Tolkcontact-app vind je de knop Alarmnummer 112. Hiermee kun je naar het alarmnummer bellen. Dit is een rechtstreekse verbinding, zonder bemiddeling. Je bent dan direct verbonden met een medewerker van de alarmcentrale en communiceert via tekst. Je kunt zelf spreken of typen (let op: geen beeld!). De 112-centralist antwoordt altijd door te typen. De centralist blijft met je aan de lijn en regelt dat de hulpdiensten naar de juiste plek worden gestuurd.

Nieuws