Geen stroom, geen water, geen gas?

Water, verwarming, licht, internet: vitale voorzieningen horen bij het dagelijks leven. We zijn er zo aan gewend dat alles werkt, dat het uitvallen van één of meer voorzieningen ons flinke overlast kan bezorgen. Daarom is het goed om erop voorbereid te zijn. Weet jij wat je kunt doen als er langere tijd geen stroom, water of gas is?  

 Een korte uitval van elektriciteit, water of gas lossen de nutsbedrijven vaak snel op. Denk aan Liander voor gas en elektriciteit en aan Vitens voor (drink)water. Soms is er een grote storing en valt een vitale voorziening langere tijd uit. Dan komen de hulpdiensten in beeld. Gemeenten, veiligheidsregio’s en de nutsbedrijven bereiden zich samen voor op dit risico. Mocht er een grote uitval zijn, dan doen zij er alles aan om de (ernstige) gevolgen voor inwoners zo klein mogelijk te houden.  

Hieronder lees je tips over wat je zelf kunt doen bij een langere uitval van één of meer voorzieningen. 

Algemeen 
De adviezen hieronder kun je volgen voor elke noodsituatie gebruiken die komt door de uitval van één of meer vitale voorzieningen: 

  • Zorg ervoor dat je een noodpakket in huis hebt. 

  • Help mensen in je omgeving die dat nodig hebben.  

  • Volg de informatie van de overheid. Dit kun je doen via NL-Alert, via de websites en sociale media-kanalen van jouw gemeente en veiligheidsregio, en via de regionale omroep. De regionale omroep kun je ook ontvangen op een radio met batterijen of op de autoradio.  

Geen stroom? 
Bij uitval van stroom kun je het volgende doen: 

  • Schakel alle elektrische apparaten uit.  

  • Haal stekkers van apparaten uit het stopcontact.  

  • Houd vriezer en koelkast dicht, zou houd je die spullen zo lang mogelijk houdbaar 

  • Houd bij kou de warmte zoveel mogelijk binnen, sluit ramen en deuren. 

Ook leidt langdurige stroomuitval tot ingrijpende computerstoringen voor inwoners en bedrijven. Je kunt niet internetten, mobiel bellen of appen en het betalingsverkeer raakt ontregeld. Het is goed om te weten dat alarmnummer 112 in principe altijd bereikbaar blijft dankzij een noodnet.  

Geen water? 

Bij uitval van (drink)water is het handig om de volgende dingen in huis te hebben:  

  • flessen water (genoeg voor drie dagen, reken op 4 liter per persoon per dag)  

  • drinken (frisdrank, sap etc.)  

  • desinfecterende handgel  

  • emmer (om bijvoorbeeld water uit de sloot te halen) 

 
Geen gas? 

Bij uitval van gas kun je het volgende doen:

  • Sluit de hoofdgaskraan af, zo komt er niet ongemerkt gas je woning binnen als de storing voorbij is 

  • Sluit apparaten die gas gebruiken af.  

  • Houd bij kou de warmte zoveel mogelijk binnen, sluit ramen en deuren.  

  • Is de storing voorbij? Sluit dan niet zelf het gas weer aan. Schakel hiervoor je nutsbedrijf in. 

Deel deze informatie via:

Nieuws