Het alarmnummer 112 is er voor spoedeisende hulp. Dit nummer bel je wanneer je zelf, of iemand anders, in direct gevaar is of als er gevaar dreigt. Bijvoorbeeld als iemand zwaargewond is, dringende medische hulp nodig heeft, bij brand, of als je getuige bent van een misdrijf zoals geweld of een inbraak. De centralist neemt jouw telefoontje aan en organiseert de juiste hulp.
Wat doe je na het bellen?
Hoe kan ik alarmnummer 112 bereiken als ik doof of slechthorend ben?
Ben je doof of slechthorend? Dan kun je met de Tolkcontact-app op je smartphone, tablet of computer een noodoproep doen bij alarmnummer 112. Hiermee kun je direct communiceren via tekst, zonder tussenkomst van een tolk. In de Tolkcontact-app vind je de knop Alarmnummer 112. Hiermee kun je naar de het alarmnummer bellen. Dit is een rechtstreekse verbinding, zonder bemiddeling. Je bent dan direct verbonden met een medewerker van de alarmcentrale en communiceert via tekst. Je kunt zelf spreken of typen (let op: geen beeld!). De 112-centralist antwoordt altijd door te typen. Hij of zij blijft aan de lijn en regelt in overleg met de meldkamer dat de hulpdiensten naar de juiste plek worden gestuurd.
Geen spoed, wel brandweer
Heb je geen spoedsituatie, maar toch de brandweer ter plaatse nodig? Bel dan 0900-0904. Het landelijke telefoonnummer 0900-0904 is 24 uur per dag bereikbaar voor alle niet-spoedeisende meldingen waarbij je de brandweer ter plaatse nodig hebt. Je wordt gevraagd de plaatsnaam in te spreken waar je de melding voor doet. De centrale verbindt je door met de regionale meldkamer. Zo word je snel geholpen en blijft de 112-lijn vrij voor levensbedreigende en spoedeisende situaties.
Wat kan ik doen als ik alarmnummer 112 niet kan bereiken?
Het alarmnummer 112 is in principe altijd bereikbaar. Maar het is niet uit te sluiten dat je 112 soms even niet kunt bereiken. Wat kun je dan doen?
Deel deze informatie via: