Brandweer

De omgeving van de brandweer verandert en dit vereist dat ook de brandweer zelf verandert. ‘Dit betekent dat we anders moeten kijken naar de manier waarop we de brandweerzorg hebben georganiseerd. Zo is het belangrijk om op het gebied van incidentbestrijding kritisch na te denken over de centrale vraag: Wat is waar nodig? Op het gebied van risicobeheersing is de meeste winst in veiligheid te halen in de zogenaamde voorzijde van de veiligheidsketen en dat vergt dat we als brandweer meer moeten inzetten op het voorkomen van incidenten’, aldus Dennis van Zanten, regionaal commandant.

Stevige zet doorontwikkeling brandweer
Het is duidelijk dat met de huidige organisatie nieuwe ontwikkelingen en nieuw beleid niet kunnen worden gerealiseerd; deze visie werd eind 2013 door het algemeen bestuur omarmd. Na een consultatieronde langs de gemeenteraden, stelde het bestuur op 26 juni 2014 de ‘Visie op de brandweerzorg’ formeel vast. Deze toekomstvisie vormt de basis voor het doorontwikkelingstraject van de brandweer. In de tweede helft van 2014 kreeg dit traject een stevige zet.

De brandweer in cijfers
De brandweer in Gelderland-Zuid telde in 2014 4.138 inzetten. 2.527 inzetten daarvan waren met een tankautospuit op een 'prio 1'-melding. Zo rukte de brandweer bijvoorbeeld 1.295 keer uit vanwege een alarm, 640 keer vanwege brand, 364 keer vanwege een ongeval en 42 keer vanwege een gezondheidsmelding.