Kunnen we eigenlijk wel een poosje zonder water of elektriciteit?

Verwarming, water uit de kraan, stroom, internet; we vinden het de gewoonste zaak van de wereld. Een kleine storing ervaren we al als vervelend. Helemaal als er één of meer voorzieningen langer uitvallen. Daarom is het goed om eens stil te staan bij de vraag of we voorbereid zijn op langdurige verstoringen van onze vitale voorzieningen zoals drinkwater, elektriciteit, gas,  telecom en ICT.

Hoewel de continuïteit van onze vitale voorzieningen in Nederland dik in orde is, kan er natuurlijk altijd iets onverwachts gebeuren. Zo zaten 24.000 huishoudens in de regio Rivierenland eind 2017 een hele avond zonder stroom omdat een helikopter een hoogspanningskabel raakte en waren 8.000 huishoudens in juni 2018 rondom Geldermalsen enkele dagen in de ban van een bacterie in het drinkwater. Ook was in 2019 112 onbereikbaar door een telefoniestoring.

Bovendien maakt onze moderne samenleving onze zelfredzaamheid ook kwetsbaar. Supermarken zijn dagelijks geopend en onze mobiele telefoon is verworden tot een adressenboek, agenda, wachtwoordonthouder en navigatie die continu in verbinding staat met internet.

Maar wat als de stroom echt, zoals in de Bommelerwaard, enkele dagen uitvalt? Hebben we bijvoorbeeld wel voldoende houdbaar eten en drinken in huis? En contant geld, want de pinautomaten gaan buiten werking. En waar halen we onze informatie vandaan als de wifi stopt en de telecommasten ook nog eens uitvallen?

Bereid jezelf voor met een noodpakket!

Gelukkig kun je zelf veel doen om u voor te bereiden en de gevolgen te beperken. Het eerste advies is om dit onderwerp eens bespreekbaar te maken aan de keukentafel met je familie of vrienden. De tweede tip is het samenstellen van een noodpakket. Een noodpakket samenstellen is makkelijk en niet duur. De meeste spullen heb je waarschijnlijk zelfs al in huis. Op onze speciale pagina over het noodpakket vind je hier meer informatie over. 

Nieuws